Įgyvendinant ES struktūrinių fondų finansuojamą ir Švietimo aprūpinimo centro vykdomą projektą „Mokyklų aprūpinimas gamtos ir technologinių mokslų priemonėmis“ mokykloms šiuo metu pristatomos 5-8 kl. gamtos ir technologinių mokslų mokymo priemonės ir įranga (išskyrus dalį biologijos priemonių, kurios mokyklas pasieks 2019 m. rudenį).
Pristatomų priemonių sąrašas su nuotraukomis yra patalpintas projekto duomenų svetainėje „Vedlys“ (jungiamasi be slaptažodžio). Siekiant padėti mokytojams ugdymo procese sėkmingai naudoti projekto lėšomis nupirktas 5-8 kl. priemones, yra sukurti 93 biologijos, gamtos ir žmogaus, chemijos, fizikos, technologijų bei IT ir matematikos (integruotos veiklos) pamokų veiklų aprašai, kurie patalpinti tuo pačiu adresu „Vedlyje“. Papildoma informacija pagal nuorodą.
Balandžio 9 d. Vilniaus r. Nemenčinės Konstanto Parčevskio gimnazijoje vyko rajoninis I-II gimnazinių klasių biologijos – chemijos konkursas. Konkurse dalyvavo 34 mokiniai iš 17 Vilniaus rajono mokyklų. Konkursas buvo organizuotas 2 etapais. Pirmoje teorinėje konkurso dalyje mokiniai turėjo atsakyti į įvairius klausimus iš biologijos ir chemijos dalykų. Antroje konkurso dalyje mokiniai atliko spalvingą integruotą praktikos darbą ,, Rūgštys ir bazės gamtoje ir buityje‘‘.
Į Konkursą atvykusiems biologijos ir chemijos mokytojams Erasmus + projektų koordinatorė (Inesa
Rusecka) pristatė šiuo metu gimnazijoje vykdomus projektus "Birds without Borders"/ "Paukščiai be sienų" bei „Incubator for Future European Entrepreneurs” / „Inkubatorius būsimiems Europos
verslininkams“, pabrieždama kaip projektinė veikla padeda ugdyti įvairias mokinių kompetencijas.
Projekto "Birds without Borders" dalyviai pritraukė svečių dėmesį prie migruojančių paukščių negailestingo šaudymo prie Viduržiemio jūros krantų. Konkurso dalyviai ir
juos atlydėję mokytojai iš 17 Vilniaus rajono mokyklų aktyviai palaikė projekto akciją "Apsaugokime gandrus" pasirašydami ant projekto plakato. Šiai akcijai gimnazijos mokiniai
nupiešė per 400 piešinių. Akciją palaikė ir mūsų projekto "Birds without Borders" partneriai iš Rumunijos, Slovenijos, Turkijos bei Portugalijos nupiešdami plakatus.
Geriausiai konkurse pasirodė Avižienių gimnazija. II vietą užėmė Riešės gimnazija. III vieta atiteko Rudaminos ,,Ryto‘‘ gimnazijai.
Sveikiname konkurso nugalėtojus, bei jų mokytojus.
Nemenčinės K.Parčevskio gimnazijos
chemijos vyresn. mokytoja Galina Verikienė
„54 Chemikų dienos"
Chemijos ir geomokslų fakultete organizuojamos „54 Chemikų dienos", kurios vyks balandžio 24 - 27 dienomis. Jų metu planuojami laboratoriniai darbai skirti mokiniams, todėl kviečiame prisijungti prie šio renginio.
Laboratoriniai darbai vyks balandžio 26 dieną. Jie yra skirti mokiniams poromis išbandyti analizinės bei organinės chemijos darbus, kuriuos atlieka šio fakulteto studentai savo studijų metu.
1. Analizinės chemijos laboratorinis darbas prasidės 9.00 valandą. Darbo metu mokiniai praktiškai išsibandys atpažinti įvairius jonus ir vėliau turės galimybę nustatyti nežinomo tirpalo sudėtį. Darbo trukmė apie dvi valandas.
2. Organinės chemijos laboratorinis darbas prasidės 13.00 valandą. Darbo metu mokiniai atliks kofeino ekstrakciją iš kavos. Darbo trukmė apie tris valandas.
Laboratorinių darbų metu mokiniai gaus laboratorinius chalatus, apsauginius akinius bei vienkartines apsaugines pirštines.
Taip pat analizinės chemijos laboratorinio darbo metu mokytojams vyks Rimanto Raudonio vedamas seminaras, vėliau organinės chemijos laboratorinio metu bus aprodomas fakultetas bei įvairi aparatūra. Mokiniams numatyta ekskursija po fakultetą, po kurios vyks mini paskaita apie studijas, fakultetą ir įsidarbinimo galimybes. Paskaitą ves baigę arba dar vis studijuojantys studentai.
Dėl riboto ir jautraus inventoriaus bei ribotos vietos, rekomenduojame orientuotis į 2 arba 4 chemija suinteresuotus 10-12 kl moksleivius.
Registracijos forma į analizinės chemijos laboratorinį darbą.
Registracijos forma į organinės chemijos laboratorinį darbą.
Registraciją vyksta iki balandžio 20 d. Prašome registruotis tik tiksliai žinant, jog dalyvausite renginyje.
Kilus klausimams, kreiptis el. paštu: a.uscilaite@gmail.com
Konkursas EKOTURNYRAS
Balandžio 16 d. 10.00 val. Eitminiškių pagrindinėje mokykloje vyks ekologinis konkursas „Ekoturnyras“.
Kviečiame dalyvauti: Paberžės šv. Kostkos gimnazijos ir gimnazijos filialo Vilniaus r. Visalaukės pagrindinės mokyklos, Nemenčinės K. Parčevskio gimnazijos, Bezdonių J. Slovackio gimnazijos, Sužionių pagrindinės mokyklos, Riešės šv. F. Kovalskos pagrindinės mokyklos 8-10 kl. mokinių komandos. Atsakingas asmuo – A. Tondrik, el.paštas: tondrikanna@gmail.com, tel. 863697687.
Konkurso nuostatai paskelbti mokyklos svetainėje ir svetainėje https://chemijosmokytojui.jimdo.com/ Dalyvių registracija iki balandžio 12 d.
Konkursas vyks 2019 m. balandžio 9 d. Vilniaus r. Nemenčinės Konstanto Parčevskio gimnazijoje, dalyvių registracija nuo 9.00 val., pradžia 9.45 val.
Dalyvių registracija iki 2019 m. kovo 29 d., adresu reginakomar64@gmail.com
Pilnas mokyklos pavadinimas |
Mokytojo vardas, pavardė |
Dėstomas dalykas, kvalifikacija |
Mokinio vardas, pavardė |
Klasė |
Testo kalba
|
|
|
|
|
G1(9) |
|
|
|
|
|
G2(10) |
|
2019-03-12
Kviečiame gamtos mokslų mokytojus, jų mokinius, įvairių švietimo grandžių mokyklų vadovus ir tėvus dalyvauti tarptautinėje konferencijoje „Gamtamokslinis ugdymas – iššūkiai ateities mokyklai“.
Konferencijos tikslas – skatinti aktyvų ir veiksmingą mokinių, mokytojų, mokslininkų ir edukacinių priemonių gamintojų, bei užsienio mokyklų bendradarbiavimą kartu atliekant tiriamąją veiklą, ir dalinantis gerąja patirtimi. Konferencijoje bus apžvelgtos bendros gamtamokslinio ugdymo gairės užsienyje ir Lietuvoje, švietimo vadyba bei Europos šalių lūkesčiai ateities mokykloms.
Pranešimus skaitys užsienio ir Lietuvos mokslininkai bei pedagogai: Mr Jaimie Tarrell, d’Overbroeck’s mokyklos biologijos skyriaus vadovas; Roell Schonveld, ilgametis Amsterdamo licėjaus rektorius, chemijos mokytojas; Jaan Aru, Vokietijos Humboldt’o universiteto mokslininkas; Eduardas Eigirdas, žurnalistas, žurnalo „Valstybė“ redaktorius; Rigonda Skorulskienė, Kauno jėzuitų gimnazijos fizikos mokytoja ekspertė; Aušra Kynienė, Vilnius „Saulės“ privačios gimnazijos fizikos mokytoja ekspertė.
Antroje konferencijos dalyje mokytojai ir mokiniai atliks tiriamuosius darbus, pasidalins savo gamtamokslinio tyrinėjimo patirtimi fizikos, chemijos ir biologijos sekcijose. Mokyklų ir kitų švietimo grandžių vadovai bei tėvai klausysis pranešimų ir dalyvaus diskusijose vadovų sekcijoje.
Konferencija įvyks 2019 m. balandžio 10 d. Registracijos pradžia 9.00 val.
Vieta: Vilniaus universitetas Gyvybės mokslų centras (Saulėtekio al. 7, Vilnius).
Registracija į konferenciją vyksta pagal nuorodą iki 2019 m. kovo 22 d.
Programa, nuorodos autoriams ir konferencijos nuostatai.
Lietuvos chemijos mokytojų asociacijos nariai parengė straipsnių rinkinį CHEMIJOS MOKYMAS IR MOKYMASIS KITAIP. Straipsnių tematika aktuali ir naudinga. Kviečiame susipažinti. Straipsnių rinkinis čia
2019 m. vasario 19 d. kviečiame į konferenciją ,,CHEMIJOS MOKYMO(SI) PERSPEKTYVA MOKYKLOJE“. Konferencija nemokama, registracija per semiplius.lt
Konferencijos programa čia
Nacionalinė „Žalioji olimpiada“ - jau trečius metus organizuojamas ir visą Lietuvą apkeliaujantis ekologinis projektas, skirtas vyresniųjų klasių moksleiviams, šiandien ir vėl kviečia Lietuvos švietimo įstaigas prisijungti prie šios aplinkosauginės iniciatyvos ir keisti savo bendruomenės požiūrį į vartojimą, rūšiavimą ir antrinį atliekų panaudojimą.
Pirmą kartą organizuotoje Nacionalinėje „Žaliojoje olimpiadoje“ 2017 metais dalyvavo per 28 tūkst. šalies moksleivių, kuriems vos per mėnesį savo mokyklose pavyko išrūšiuoti beveik 40 tūkst. kg atliekų. Tuo tarpu antraisiais - 2018 metais vykusios Nacionalinės „Žaliosios Olimpiados“ metu prie projekto prisijungė 37 tūkst. moksleivių, ir jiems pavyko išrūšiuoti 38 tūkst. kg atliekų bei 16 tūkst. kg panaudoti antrą kartą, mokyklose taupė vandenį ir elektrą, dalyvavo įvairiuose aplinkosauginuose renginiuose, patys organizavo renginius, kurie skatino tausoti aplinką.
Šios VšĮ “Žaliasis taškas” ir inicatyvos „Kita forma“ organizuojamo projekto tikslas ne tik išmokyti rūšiuoti, bet apskritai atkreipti dėmesį į šiuolaikinio žmogaus elgseną, suteikti progą gilintis į šiuo metu aktualias aplinkosaugos problemas ir imtis realių veiksmų, prisidedant prie problemų prevencijos. Nacionalinės „Žaliosios olimpiados“ metu, smagiai žaisdami ir įgyvendindami užduotis, mokiniai turės galimybę ne tik gilinti žinias aplinkos apsaugos, resursų taupymo, atliekų rūšiavimo ir vartojimo mažinimo srityse bet ir praktiškai pritaikyti jas savo gyvenime. O mažais žingsneliais galime pakeisti visą pasaulį!
Mąstyti atsakingai, mažinti vartojimą bei rūšiuoti atliekas turime jau šiandien.
Būtume labai dėkingi, jei galėtumėte prisidėti prie informacijos sklaidos apie ekologinį projektą, kviečiant įsitraukti ir aktyviai dalyvauti savo regiono švietimo įstaigas.
http://www.zaliasistaskas.lt/
2019 metų sausio 11 dieną Vilniaus r. Juodšilių šv. Uršulės Leduchovskos gimnazijoje įvyko Lietuvos mokinių 57-osios chemijos olimpiados II etapas. Olimpiadoje dalyvavo Vilniaus rajono mokyklų ir gimnazijų 9-12 (IG-IVG) klasių mokiniai bei juos parengę mokytojai. Visus susirinkusius olimpiados svečius, dalyvius bei jų mokytojus pasveikino gimnazijos direktorius Mečislav Jasiulevič bei Vilniaus rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėja Sofija Ryžova, kurie linkėjo mokiniams susikaupti, atskleisti savo chemijos žinias bei gebėjimus, gerų rezultatų ir sėkmės. Gimnazijos mokiniai susirinkusiems parodė trumpą koncertinę programą, paminėdami tragiškus 1991 metų sausio 13 dienos įvykius bei apdainavo mūsų žaliosios planetos grožį.
Olimpiados užduotims atlikti buvo skirtos 4 valandos. Kol mokiniai sprendė jiems skirtas užduotis, juos lydėję mokytojai susipažino su gimnazijos globėjos šv. Uršulės Leduchovskos gyvenimo ir veiklos akimirkomis bei mūsų gimnazijos istorija. Vėliau chemijos mokytojai dalyvavo seminare-diskusijoje, kurios metu Pagirių gimnazijos chemijos mokytoja ekspertė Irena Babinska plačiau pakomentavo Cheminių medžiagų naudojimo bendrojo ugdymo mokyklose reikalavimų nuostatas. Taip pat mokytojos Irena Babinska ir Violeta Trifonovienė kalbėjo dėl chemijos praktikos tiriamųjų darbų aplanko rengimo bei pateikė praktinių darbų aprašymų pavyzdžių.
Dalykų olimpiados – tai puiki proga mokytojams pabendrauti neformalioje aplinkoje, pasidalinti savo gerąja patirtimi, lūkesčiais, pasidžiaugti pasiekimais, o olimpiados dalyviams – pasitikrinti savo chemijos žinias.
Biologijos ir chemijos vyresnioji mokytoja Violeta Trifonovienė
57- osios Lietuvos mokinių chemijos olimpiados II etapo rezultatai čia.
2019 m. sausio 15 d. 15 val. Vilniaus licėjuje vyks Chem Tokens- naujos mokymo priemonės chemijos pamokoms pristatymas. Registracija vykdoma e-paštu: virguteb@gmail.com.
„Chem Tokens” arba „Chem žetonai” – tai mokymo priemonė chemijos pamokoms, sujungianti papildytą realybę su fiziniu potyriu. Specialaus dizaino žetonai perteikia pagrindinius periodinės chemijos lentelės principus. Nagrinėjant juos galima be papildomų priemonių išsiaiškinti elementų lentelės struktūrą, kiekvieno elemento unikalumą bei fiziškai jungti ir kurti molekules. Produktas yra skirtas 8-10 klasių mokiniams aiškiau suprasti chemijos pamokose dėstomą informaciją ir palengvinti mokymosi procesą.
Daugiau informacijos vaizdo įraše ir tinklalapyje.
https://chemtokens.wixsite.com/chemtokens
Chemijos mokytojų metodinio būrelio mokytojai planuoja sukurti tiriamųjų/praktikos darbų aplanką, kuriame bus darbo aprašymo, užduočių bei atsakymo lapai mokiniams, praktikos ir tiriamųjų darbų vertinimo kriterijai. Sukaupta medžiaga galės naudotis visi mokytojai. Kviečiame mokytojus dalintis savo gerąją patirtimi ir pasidalinti savo praktikos darbų aprašymais. Praktikos darbų aprašymus siųskite adresu irenababinska@gmail.com.
Taip pat prašome atsakyti į klausimus, kurie padės išsiakinti kokie yra mokinių ir mokytojų poreikiai susiję su tiriamųjų/praktikos darbų atlikimu mokyklose.
Ugdymo turinio informacinėje sistemoje „Ugdymo sodas“ paskelbti metodiniai patarimai apie cheminių medžiagų naudojimą bendrojo ugdymo mokyklose. Juose rasite ir rekomenduojamų cheminių reagentų kiekvienoje ugdymo pakopoje sąrašus.
Atkreipiame dėmesį, kad pateikiami rekomenduojamų cheminių medžiagų, reikalingų bendrosioms ugdymo programoms įgyvendinti, sąrašai. Mokyklos turėtų atlikti jau turimų medžiagų inventorizaciją ir pasitikrinti, ar tarp jų nėra nuodingų medžiagų. Jei pateikto sąrašo išvadoje nurodyta, kad medžiaga „nenuodinga, kai“, ji gali būti laikoma tik nurodytos koncentracijos tirpalu (tik tokios koncentracijos ir mažesnės koncentracijos ji yra nenuodinga). Medžiagos, kurių išvada yra „nenuodinga“, gali būti laikomos ir grynos, ir tirpalai (jų koncentracija neribojama). Mokykloje nebūtinai turi būti būtent šios medžiagos arba visos nuo pirmos iki paskutinės. Mokytojai laisvai gali keisti vienas medžiagas kitomis ir sėkmingai atlikti tiriamuosius darbus. Jei mokykloje esančių medžiagų nėra šiame sąraše, reikia patikrinti pagal CLP reglamentą, ar jos nenuodingos.
Nacionalinio visuomenės sveikatos centro Vilniaus departamento parengtos gaires dėl nuodingųjų medžiagų priežiūros įstatymo reikalavimų įgyvendinimo bendrojo ugdymo mokyklose.
Lapkričio 14 d. Kalvelių St. Moniuškos gimnazijos chemijos vyresnioji mokytoja Kristina
Slavinska IG ir IIG klasių mokiniams organizavo chemijos pamoką už mokyklos ribų. Netradicinė pamoka vyko Vilniaus kolegijoje Agrotechnologijos fakultete. Praktikumo „Chemija – tai viskas, kas mus supa” metu moksleiviai atliko laboratorinį darbą tema „Jodometrija. Vitamino C kiekio nustatymas sultyse”. Išvykos tikslas – supažindinti mokinius su vitamino C kiekio nustatymu sultyse, teoriškai ir praktiškai pagrįsti IG ir IIG klasių mokinių savarankiškumo ugdymosi galimybes chemijos pamokose. Mokiniai susipažino su Vilniaus kolegijos Agrotechnologijos fakultetu bei studijų kryptimis: agroverslo technologija, chemine analize, maisto technologija, veterinarija, kraštovaizdžio dizainu. Mokinius pasitiko lektorė Nijolė Ružienė, kuri tikroje auditorijoje papasakojo mokiniams apie studijų programas, specializacijas, profesines veiklos praktikas, karjeros galimybes. Lektorė priminė mokiniams pagrindines saugaus darbo taisykles. „Jauni studentai” pasirašė žurnale ir nukeliavo į tikrą laboratoriją, kur galėjo savarankiškai atlikti praktinį darbą. Laboratorinis darbas – tai sudėtinė chemijos kurso dalis, kurios metu praktiškai patikrinami teoriniai teiginiai. Be to, laboratorijoje ugdomi cheminio eksperimento įgūdžiai. Eksperimentuoti mokiniams labai patiko, nes chemija tai mokslas, kurį galima išmokti tik „čiupinėjant“, tyrinėjant medžiagas, būtent tai mokiniai ir padarė.
Kristina Slavinska 2018-11-19
Lektorė: Virginija Barbaravičiūtė, Vilniaus licėjaus chemijos mokytoja ekspertė, 2018 m. išrinkta šalies metų chemijos mokytoja
Internetinė paskaita vyks 2018-11-27, 16:00 val.
Renginys nemokamas
Lapkričio 22 d. Vilniaus kolegija organizuoja Atvirų durų ir karjeros dieną. Kviečiame mokytojus ir mokinius registruotis ir dalyvauti. Renginio metu lektorė dr. Rita Ilgūnė-Martinėlienė ves seminarą mokytojams tema „Paauglių subkultūros. Priimti ar ignoruoti?“.Registracija į seminarą pagal nuorodą. Daugiau informacijos apie renginį rasite tinklalapyje.
kauno technologijos universiteto Cheminės technologijos fakultetas ateinančiai 2018-2019 mokslo metais mokiniams siūlo platų praktinių užsiėmimų pasirinkimą. Daugiau informacijos užsiėmimų sąraše.
KVIEČIAME JUS AKTYVIAI DALYVAUTI
XXV nacionalinėje mokslinėje praktinėje konferencijoje „GAMTAMOKSLINIS UGDYMAS BENDROJO UGDYMO MOKYKLOJE
2019“ 2019 m. balandžio 26-27, Kupiškis
Konferenciją organizuoja:
Mokslinis metodinis centras „Scientia Educologica“
Konferencijos partneriai:
Kupiškio rajono savivaldybės administracija Kupiškio Povilo Matulionio progimnazija Ekologinio švietimo
centras, savaitraštis "Žaliasis pasaulis"
Pagrindines XXV konferencijos problemines sritys:
• Gamtos mokslų dalykų mokytojų rengimas;
• Gamtamokslinio ugdymo inovacijos; Mokslinė tiriamoji veikla
bendrojo
lavinimo mokykloje;
• Gamtamokslinis ir technologinis raštingumas; Vizualizacija
gamtamoksliniame ugdyme;
• IKT taikymas gamtamoksliniame ir technologiniame ugdyme;
• Gamtotyra pradinėje ir pagrindinėje bendrojo lavinimo
mokykloje;
• Gamtamokslinis išsilavinimas: kokybės aspektai; Gamtamokslinio
ugdymo
vadyba;
• Gamtamokslinis ugdymas XXI amžiuje: psichologiniai
aspektai;
• Žmogaus ir gamtos santykiai kaip gamtamokslinio ugdymo
objektas;
• Neformalus ir informalus gamtamokslinis ugdymas; Gamtamokslinio
ugdymo
ištekliai ir kt.
Visą informaciją Jus rasite aplankę konferencijos Interneto svetainę adresu:
http://gu.puslapiai.lt/GU_konf
Registracijos anketą taip pat rasite adresu:
http://gu.puslapiai.lt/GU_konf
2018 metais Vilniaus universitetas siūlo pedagogo kvalifikaciją turintiems asmenims įgyti papildomas kompetencijas Gamtamokslinio ugdymo srityse, pasirinkus Biologijos / Chemijos / Fizikos mokomųjų dalykų modulio studijas. Mokomųjų dalykų modulio studijos skirtos gamtos mokslų mokytojams, siekiantiems įgyti papildomas fizikos, chemijos ar biologijos mokytojo kompetencijas.
Baigus modulio studijas išduodamas pažymėjimas, kuriame nurodoma, kad asmuo įgijo žinių ir gebėjimų mokyti atitinkamą mokomąjį dalyką bei akademinė pažyma apie studijuotus dalykus.
Plačiau apie modulio studijas:
Mokytojai, pageidaujantys rinktis modulio studijas, prašymus gali siųsti el. paštu edukologija@fsf.vu.lt iki spalio 25 d.
PASAULINĖ GYVŪNŲ DIENA
Pasaulis kasmet spalio 4-ąją pažymi Pasaulinę gyvūnų dieną. Pasaulinės gyvūnų dienos misija – pagerbti visas gyvūnų gyvybės formas bei žmonijos ir gyvūnijos tamprų ryšį, padėkoti gyvūnams už jų didžiulę svarbą žmonėms, suteikiant gyvenimui daugiau džiaugsmo ir prasmės.
Vilniaus r. Kalvelių St. Moniuškos gimnazijos mokiniai ir mokytojai nutarė prisidėti prie šiai dienai skirtos akcijos „Pasaulinė gyvūnų diena“ (organizatoriai: direktoriaus pavaduotoja ugdymui A. Borkovskaja, chemijos vyresnioji mokytoja K. Slavinska, biologijos vyresnioji mokytoja M. Gerasimovič, lietuvių kalbos vyresnioji mokytoja, IIG klasės vadovė V. Berniukevič). Mokiniai klasėse per biologijos, chemijos, lietuvių kalbos pamokas, klasės valandėlių metu kalbėjo temomis „Kokius gyvūnus auginu namuose“, „Gyvūnų pašaro sudėtis“ ir pan. Atsinešė keturkojų draugų nuotraukas, iškarpas ir organizavo parodą, skirtą „Pasaulinei gyvūnų dienai“. Akcijos veiklą apibendrino paaukotų daiktų loterija „be pralaimėjimų“, kurią organizavo IIG klasės mokiniai (klasės vadovė V. Berniukevič). Už surinktas lėšas buvo įsigytas sausas šunų (kačių) maistas, konservai ir perduoti Vilniaus „SOS gyvūnų“ globos namams. IIG klasės mokiniai susipažino su gyvūnų globos namų veikla, daugelio šuniukų ir kačiukų atsiradimo šiuose namuose istorijomis. Visiems buvo smagu pažaisti su šuniukais. Akcijos dalyviams įteiktos padėkos už dalyvavimą projekte.
Mokiniai, dalyvaudami akcijoje, ugdėsi svarbias moralines nuostatas, suvokimą, kokios yra svarbios visos gyvybės formos. Juk gyvūnai yra mūsų draugai, pagalbininkai, savotiški šeimos nariai. Pagarba gyvūnams turi būti kiekvieno mūsų moralės norma.