Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia 14 grudnia uczniowie klas 8-10 w ramach lekcji chemii uczestniczyli w projekcie „Chemiczna pracownia św. Mikołaja”. Projekt zorganizowała nauczycielka chemia Anna Tondrik. Celem projektu było przygotowanie ręcznie robionych mydełek i musujących kulek solnych do kąpieli. Projekt został połączony z lekcją ekonomii pani Inesy Korwiel, gdzie uczniowie musieli policzyć wydatki na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Przygotowane mydełka i kulki solne stały się doskonałym prezentem świątecznym dla bliskich naszych uczniów. 2021-12-28
W dniu 23 listopada bieżącego roku w Szkole Podstawowej w Szumsku odbył się rejonowy konkurs „Maria Skłodowska-Curie i jej osiągnięcia”, którego celem było upamiętnienie 110-tej rocznicy przyznania samodzielnej nagrody Nobla tej wybitnej polskiej uczonej. W konkursie brały udział reprezentacje 14 szkół z polskim językiem nauczania. Ze względu na ograniczenia pandemiczne, konkurs odbył się zdalnie z wykorzystaniem platformy ZOOM. Konkurs zorganizowała starsza nauczycielka chemii Anna Tondrik, przy pomocy i udziale całej społeczności szkolnej. Najlepszą wiedzą o Marii Skłodowskiej-Curie wykazała się drużyna z Gimnazjum Św. Kazimierza w Miednikach Królewskich zajmując I miejsce. Dalej na podium uplasowały się drużyny: Szkoły Podstawowej im. św. Faustyny Kowalskiej w Rzeszy (II miejsce) oraz Szkoły Podstawowej w Jęczmieniszkach (III miejsce). Udział w konkursie był dla uczniów doskonałą okazją do zapoznania się z biografią oraz ogromnymi osiągnięciami, nie tylko naukowymi, Marii Skłodowskiej-Curie. Zwycięzcom oraz laureatom gratulujemy, a wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za udział i życzymy dalszych sukcesów.
Międzynarodowe warsztaty dla nauczycieli nauk przyrodniczych właśnie dobiegły końca i nauczyciele z rejonu wileńskiego i solecznickiego szczęśliwie wrócili do domu i pracy. Warsztaty odbywały się w Toruniu w dniach 27 listopada – 1 grudnia i zostały zorganizowane przez Kujawsko-Pomorski Oddział Stowarzyszenia Wspólnota Polska, które zaprosiło nauczycieli przedmiotów przyrodniczych z Litwy, Czech, Ukrainy i Białorusi. Udział w warsztatach brali nauczyciele z rejonu wileńskiego: Anna Tondrik starsza nauczycielka chemii ze Szkoły Podstawowej w Szumsku, Jerzy Borowik metodyk chemii z Gimnazjum w Awiżenach, Alicja Karpowicz starsza nauczycielka biologii z Gimnazjum w Rukojniach, Tomasz Trybocki starszy nauczyciel fizyki i nauczyciel technologii informatycznych z Gimnazjum w Rukojniach oraz nauczyciele z rejonu solecznickiego: Żana Bogdziewiczenie metodyk chemii z Gimnazjum w Eiszyszkach, Irena Bogdziewicz starsza nauczycielka chemii i biologii z Gimnazjum im. E. Orzeszkowej w Białej Wace, Irina Barnatowicz starsza nauczycielka biologii z Gimnazjum im. J. Śniadeckiego w Solecznikach, Petras Lozda metodyk fizyki i astronomii z Gimnazjum im. J. Śniadeckiego w Solecznikach. Spotkanie zorganizowane przez Panią dr. Annę Kosicką dało szansę na poznanie nowych sposobów nauczania z wykorzystaniem nowoczesnych technik pomiarowych oraz wymiany doświadczenia w sposobie nauczania przedmiotów przyrodniczych w krajach z polskim językiem nauczania. W trakcie warsztatów nauczyciele mieli możliwość poznania nowoczesnych systemów pomiarowych firm PASCO i EINSTEIN, także ich praktycznej obsługi i wykorzystania w nauczaniu przedmiotów przyrodniczych w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli oraz Instytucie Fizyki Uniwersytetu im. M. Kopernika w Toruniu. W trakcie zajęć na Uniwersytecie im. M. Kopernika nauczyciele mieli szansę poznać nowoczesne metody nauczania w dobie rozwoju cyfrowych laboratoriów szkolnych. W programie zajęć były także wykłady z zagadnień fizyki „Światło w nanoskali” oraz pokazy cyfrowych laboratoriów szkolnych. W kolejnych dniach warsztatów nauczyciele mieli szansę uczestniczyć w lekcjach z wykorzystaniem poznanych technik cyfrowych laboratoriów szkolnych oraz w zajęciach praktycznych z robotyki, które odbywały się w Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego i VIII Liceum Ogólnokształcącym w Toruniu. Poza ciekawymi zajęciami naukowymi organizatorzy warsztatów zapewnili nauczycielom możliwość poznania Torunia w dzięki ciekawym wycieczkom po starówce miasta, do Centrum Nowoczesności „Młyn Wiedzy” oraz do Muzeum Mikołaja Kopernika. Każdy z nauczycieli uczestniczący w międzynarodowych warsztatach w Toruniu znalazł nowoczesne metody, narzędzia w postaci materiałów metodycznych i naukowych oraz techniki do dalszego rozwoju zawodowego, które mogą wykorzystać w prowadzeniu coraz ciekawszych lekcji przedmiotów przyrodniczych.
Wszyscy uczestnicy warsztatów serdecznie dziękują Pani dr Annie Kosickiej prezes Kujawsko-pomorskiego oddziału Wspólnoty Polskiej za ogromne zaangażowanie i ofiarną pomoc oraz Pani Krystynie Dzierżyńskiej wiceprezes Stowarzyszenia Macierz Szkolna na Litwie, która fachowo zorganizowała nauczycielom możliwość pogłębiania kwalifikacji zawodowych.
autor Anna Tondrik
10.12.2019
W minionym tygodniu (18-22 listopada) w Szkole Podstawowej w Jęczmieniszkach odbywało się przedsięwzięcie pod nazwą „Tydzień Globalnej Edukacji”. Nasi uczniowie wraz z nauczycielami, których koordynatorem była Anna Tondrik starsza nauczycielka chemii i biologii, brali udział w konkursie „Tydzień Wyzwań”. Celem przedsięwzięcia było zwrócenie szczególnej uwagi na problem zmian klimatu a w szczególności jego ociepleniu.
Wyzwania jakie postawiliśmy sobie do wykonania:
1. Dzień bez papieru,
2. Dzień sadzenia roślin,
3. Dzień bez telefonu,
4. Dzień bez plastiku,
5. Dzień bez krzesła.
W trakcie wykonywania wszystkich wyzwań mieliśmy wesołą zabawę ponieważ np. nasze telefony pożerał telefonowy potwór, a w dzień bez papieru mogliśmy pracować bez podręcznika wykorzystując technologie informatyczne. Jednak najweselszym dniem był jednak dzień bez krzesła, gdzie mieliśmy okazję pracować, grać w gry edukacyjnej w luźnej atmosferze na wygodnych poduszkach.
Anna
Tondrik
25.11.2019
14 listopada uczniom klas IG oraz IIG gimnazjum St.Moniuszki w
Kowalczukach starszy nauczyciel chemii Krystyna Sławińska zorganizowała
nietradycyjną lekcję chemii poza murami gimnazjum. Lekcja odbyła się w
Kolegium Wileńskim na wydziale agrotechnologii .
Temat lekcji „Chemia to wszystko, co nas otacza” , a cel-zapoznać uczniów
ze sposobem ustalenia zawartości witaminy C w sokach . Uczniowie poznali też
warunki nauki na uczelni oraz kierunki studiów uczelni: analiza chemiczna,
technologia żywności, weterynaria.
W kolegium uczniów spotkała lektor Nijolė Ružienė, która opowiedziała
o kierunkach studiowania, specjalizacji, praktyce zawodowej, możliwościach kariery.
Przypomniała uczniom podstawowe reguły techniki bezpieczeństwa. Po wysłuchaniu
instruktarzu, „młodzi studenci” poszli do laboratorium chemicznego , w którym
pracując w parach wykonywali pracę laboratoryjną na temat „Jodometria. Ustalenie
zawartości i ilości witaminy C w sokach”. Praca laboratoryjna jest nieodłączną
częścią nauczania, podczas której teoretyczne wiadomości są testowane praktycznie.
Laboratorium rozwija także umiejętności (nawyki) eksperymentowania.
Eksperymentowanie uczniom sprawiło ogromną przyjemność, ponieważ
chemia jest nauką, której można się nauczyć tylko przez badanie substancji i to
właśnie zrobili uczniowie.
Krystyna Sławińska 19-11-2018
4 października obchodzi się ,,Światowy Dzień Zwierząt‘‘. Misją tego dnia jest zaakcentowanie ważności wszystkich form życia oraz uświadomienie sobie jak ogromne znaczenie mają zwierzęta dla ludzi, nadając życiu więcej radości.
26 września w gimnazjum im. Stanisława Moniuszki odbyła się akcja poświęcona ,, Światowemu Dniu Zwierząt" organizowana przez wicedyrektor do spraw nauczania Annę Borkowską, nauczycielkę od chemii Krystynę Sławińską, nauczycielkę od biologii Marię Gierasimowicz oraz nauczycielkę od języka litewskiego Wierę Bierniukewicz. Uczniowie podczas lekcji biologii, chemii, języka litewskiego oraz na lekcjach wychowawczych omawiali tematy „Jakie zwierzęta trzyma się w domu“, „Skład chemiczny karmy dla zwierząt“ i inne. Organizowana była także wystawa fotografii oraz wycinanek czworonogich przyjaciół. Dzień był uwieńczony loterią "BEZ PRZEGRANIA" organizowaną przez uczniów klasy IIG. Za zebrane środki została kupiona karma dla psów i kotów.
3 października kupiona karma została przekazana przez uczniów klasy IIG oraz nauczycielki Wierę Bierniukiewicz i Krystynę Sławińską do schroniska dla bezdomnych zwierząt. Młodzież dowiedziała się o działaniu schronisk dla bezdomnych zwierząt oraz o tym, w jaki sposób można zaadoptować bezdomne zwierzęta. Pracownicy schroniska dziękowali za zorganizowaną pomóc. Uczęstnicząc w akcji uczniowie uświadomili sobie ważne zasady moralne, zrozumieli, o ile ważne sa wszystkie formy życia. Zwierzęta są naszymi przyjaciółmi, pomocnikami i szczególnymi członkami rodziny. Szacunek dla zwierząt musi być normą dla każdego z nas.
31 stycznia w gimnazjum im. Stanisława Moniuszki w Kowalczukach uczniowie klas IIG-IVG pod kierownictwem starszej nauczycielki chemii Krystyny Sławińskiej, starszej nauczycielki biologii Marii Gierasimowicz oraz kuratora, wicedyrektor Anny Barkowskiej, uczestniczyli w czterogodzinnej chemiczno -biologicznej lekcji. Zajęcie odbyło się poza ścianami klasy w ramach programu „Mobilna bioklasa“. Program organizuje UW oraz spółka „Thermo Fisher Scientific Baltics“. Gimnazjum gościło także uczniów klasy 10 szkoły – centrum wielofunkcyjnego z Mościszek, którzy również wzięli udział w lekcji.
Lekcja miała na celu zaspokoić ciekawość krytycznych i wszystkim ciekawiących się uczniów oraz poszerzyć wiadomości w dziedzinie nauk przyrodniczych i przedstawić praktyczne ich zastosowanie.
„Mobilna bioklasa” – to pierwsze w kraju mobilne laboratorium, które zapoznaje uczniów z najnowszymi osiągnięciami w biomedycynie.
Uczniowie wykonywali badania z prawdziwymi naukowymi przyrządami, uczestniczyli w olimpiadzie pipetowania, zobaczyli, jak wygląda DNA, badali go w najnowszy sposób. Wykonali eksperyment, w czasie którego musieli ustalić, czy kleszcz był zakażony enencefalitem, czy borrelią bakterią, która powoduje chorobę Lyme.
Uczniowie także mieli możliwość obcować z grupą młodych naukowców , którzy przedstawili różne ciekawostki oraz perspektywy rozwoju nauk przyrodniczych. Ewentualnie może to mieć wpływ na wybór przyszłego zawodu młodzieży.
Przyjazd "Mobilnej bioklasy" znacznie przyczynił się do edukacji uczniów, powiększył ich motywację ,bo mogli oni własnoręcznie badać świat, widząc, próbując, dzieląc się radością odkrywania. Najlepsi otrzymali prezenty.
05-02-2018 Starsza nauczycielka chemii
Krystyna Sławińska
16 listopada 2016 r. Gimnazjum im. Ferdynanda Ruszczyca w Rudominie odwiedziło współczesnie wyposażone biochemiczne laboratorium „Mobilna bioklasa”. Celem tej imprezy było wzmocnić zainteresowanie uczniów do nauk przyrodniczych. Program edukacyjny był przeznaczony dla uczniów klas I-IVG .
Projekt „Mobilna bioklasa” jest realizowany przez Uniwersytet Wileński i spółkę największych w świecie biotechnologii Thermo Fisher Scientific. Ruchomy program „Mobilnej bioklasy” stanowią eksperymenty z DNA, przy wykorzystaniu reakcji łańcuchowej polimerazy (PCR), elektroforezy i innych metod molekularnych. Spółka Thermo Fisher Scientific dostarczyła produkty i usługi do nauki – pomogła przygotować program projektu, przeznaczyła nowoczesną aparaturę badawczą, odczynniki. Przy pomocy studentów Uniwersytetu Wileńskiego wydziału biochemii i naukowców Thermo Fisher Scientific uczniowie przeprowadzali biochemiczne badania, słuchali popularno-naukowych wykładów, uczestniczyli w dyskusjach i cieszyli możliwością zdobycia nowej wiedzy i umiejętności.
17 listopada 2016 r. w gimnazjum im. Stanisława Moniuszki w Kowalczukach, starsza nauczycielka chemii Krystyna Sławińska oraz wicedyrektor do spraw nauczania Ana Borkovskaja, zorganizowały edukacyjną wystawę - wykład na temat ,,Podróżujący insektarium - stawonogi w szkole.” Uczniowie klas 4-7 oraz IG – IVG byli chętni obejrzeć wystawę. Celem wystawy edukacyjnej było zobaczyć, poznać i uzyskać ciekawe i przydatne informacje o stawonogach.
Uczniowie obejrzeli żywe pająki, jedne z największych na świecie karaluchy, straszyki , stonogi oraz króla ekspozycji - skorpiona. Specjalista ekspozycji dał wiele informacji na temat eksponujących zwierząt. Najodważniejsi mieli możliwość potrzymać w rękach największe karaluchy. Uczniowie otrzymali wiele przydatnej informacji oraz nowostek z świata stawonogów.
Krystyna Sławińska
starsza nauczycielka chemii
21 kwietnia 2016 r. uczniowie klas 1-4 Gimnazjum w Pogirach w ramach tygodnia nauk przyrodniczych mieli okazję poznać cudowną stronę chemii. Uczniów z klas początkowych do swej pracowni zaprosiła nauczycielka chemii Irena Babinska. W pracowni uczniowie zapoznali się z tajnikami chemii, odkryli mnóstwo substancji chemicznych, także tymi, które znajdują się w naszym otoczeniu i są używane w gospodarstwie domowym. Najbardziej maluchów zachwyciły cudowne przemiany chemiczne, które zaprezentowała nauczycielka. Z zachwytem obserwowali doświadczenia i starali się zapamiętać by móc powtórzyć je w domu z rodzicami.
Konferencja biologów i chemików rejonu wileńskiego – wymianą doświadczeń zawodowych
Ustawiczne doskonalenie się i podnoszenie swoich kompetencji zawodowych jest wpisane w zawód nauczyciela. Taką możliwość mieli nauczyciele biologii i chemii rejonu wileńskiego podczas tradycyjnej konferencji - wystawy naukowej pn. ,,Nowoczesne koncepcje nauczania biologii i chemii”, która się odbyła 7 kwietnia w gmachu samorządu rej. wileńskiego. Organizatorami konferencji – wystawy był Wydział Oświaty Samorządu Rejonu Wileńskiego oraz koła metodyczne biologów i chemików rejonu.
Na konferencję przybyli liczni goście: kierownik Wydziału Oświaty Samorządu Rejonu Wileńskiego Lilia Andruszkiwicz, zastępca kierownika Wydziału Oświaty, kurator biologii i chemii Zofia Ryżowa oraz główni specjaliści Wydziału Oświaty.
Uczestników przywitała kierownik Wydziału Oświaty Lilia Andruszkiewicz, która zaznaczyła wysoki poziom nauczania biologii i chemii w rejonie. O tym świadczą m. in. rezultaty egzaminów maturalnych, olimpiad, konkursów republikańskich i międzynarodowych z tych przedmiotów.
Kurator nauczania biologii i chemii Zofia Ryżowa wyraziła uznanie dla wszystkich nauczycieli, którzy się przyczynili do zorganizowania konferencji – wystawy, zarówno dla referentów, jak i autorów prac metodycznych i poglądowych. Podkreśliła, że dobry nauczyciel nigdy nie może ,, zasnąć na laurach”, powinien ciągle się rozwijać, by nadążyć za zmianami otaczającego świata. Zwróciła również uwagę na rolę nauczyciela jako lidera, który dba o swój rozwój, angażuje i motywuje innych oraz wprowadza zmiany.
Myślą przewodnią konferencji - wystawy stały się słowa L.Inisa: "Nauczyciel jest hodowcą róż. Chociaż rani palce o ostre kolce, ale pięknymi kwiatami zachwycają się wszyscy".
Współcześni uczniowie dorastają pod wpływem Facebooka i smartfonów, czyli Internet jest głównym narzędziem do poszerzania wiedzy. Inną cechą charakterystyczną tzw. pokolenia Z jest orientacja na
szybki wynik z mniejszym wkładem pracy. Dlatego nauczyciel XXI wieku na stawiać na rozwój zdolności poznawczych, w tym przede wszystkim myślenia krytycznego, kształtowania umiejętności,
wyrabiania nawyków obcowania i współpracy, wiązania teorii z praktyką życia codziennego, rozwiązywania problemów. Rzeczą istotną jest doskonalenie nawyków samodzielnego poszukiwania informacji i
jej prezentacja, jak również badanie i odkrywanie otaczającego świata. O tym mówili referenci konferencji, którzy zaprezentowali wiele nowatorskich propozycji nauczania biologii i chemii. Były
przedstawione krajowe i międzynarodowe projekty, konkursy i festiwale z ostatnich lat, w których brali udział uczniowie. Nauczyciele dzielili się doświadczeniem swojej pracy pedagogicznej. Mówili
o możliwościach przeprowadzenia zajęć biologiczno- chemicznych poza szkołą, np. na uniwersytecie wileńskim, w Kolegium w Wilnie, w spółce "Thermo Fisher Scientific". Dużo uwagi zwrócono na
doświadczenia z biologii i chemii, które cieszą się wśród uczni dużym zainteresowaniem. Produkcja chemicznych glonów, doświadczenia z zastosowaniem suchego lodu, badanie biologiczno- chemiczne
zasobów wodnych okolic Awiżeń i Zujun, badanie wpływu kwasowości gleby na życie roślin w Mejszagole, ocena zanieczyszczenia rzeki w Bezdanach - oto niektóre tematy prac praktycznych. Nauczyciele
zaprezentowali również nowoczesne technologie, które były wykorzystane do badań i prac laboratoryjnych: tablet "Einstein Tablet", zestaw "Ekolax". warto zaznaczyć, że wiele szkół rejonu
odwiedziło współcześnie wyposażone laboratorium "Mobilna bioklasa". Jak poskreślali nauczyciele, uczniowie biorą udział w takich zajęciach z ogromnym zaangażowaniem. Mogą doświadczyć pracy w
prawdziwym laboratorium, poznać z bliska techniki i sprzęt, który służy naukowcom do codziennej pracy, a co ważne - sami przeprowadzić eksperyment.
Podczas konferencji nie zabrakło również kreatywnych, twórczych pomysłów na ciekawe lekcje oraz zajęcia nietradycyjne, zastosowanie nowych metod aktywizujących, mających na celu zwiększenie motywacji uczenia się nauk przyrodniczych. Przykładem takiej działalności może być tworzenie filmików, fotografowanie przyrody, wiktoryny, inscenizacje, wykonanie modeli biologicznych z tektury i styropianu, wykorzystanie barwników przyrodniczych, zintegrowanie nauczania tablicy pierwiastków chemicznych z geografią bądź językiem ojczystym, pieczenie chleba, upiększenie szkoły trójkolorowymi żurawiami w Dzień Odrodzenia Niepodległości Litwy.Podczas konferencji nie zabrakło również kreatywnych, twórczych pomysłów na ciekawe lekcje oraz zajęcia nietradycyjne, zastosowanie nowych metod aktywizujących, mających na celu zwiększenie motywacji uczenia się nauk przyrodniczych. Przykładem takiej działalności może być tworzenie filmików, fotografowanie przyrody, wiktoryny, inscenizacje, wykonanie modeli biologicznych z tektury i styropianu, wykorzystanie barwników przyrodniczych, zintegrowanie nauczania tablicy pierwiastków chemicznych z geografią bądź językiem ojczystym, pieczenie chleba, upiększenie szkoły trójkolorowymi żurawiami w Dzień Odrodzenia Niepodległości Litwy.
Referenci mówili również o pogłębianiu wiedzy z dziedziny biologii i chemii, przedstawili nowe możliwości wykorzystania zasobów internetowych w pracy nauczyciela.
Podczas przerwy uczestnicy konferencji mieli możliwość zapoznania się z pracami metodycznymi i poglądowymi, prezentowanymi na wystawie.
Podsumowując konferencję, nauczyciele zaznaczyli, że jest ona wspaniałą okazją do wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz refleksją na temat indywidualnych osiągnięć. Podkreślili wysoki poziom konferencji oraz wyrazili życzenie, żeby podobne przedsięwzięcia były organizowane nadal.
Lilia Ogint, nauczyciel metodyk biologii
17 marca w Gimnazjum Stanisława Moniuszki starsza nauczycielka chemii Krystyna Sławińska oraz wicedyrektor do spraw nauczania Anna Barkowska zorganizowały spotkanie uczniów ze studentami wydziału chemicznego Uniwersytetu Wileńskiego. Celem spotkania było zwiększenie motywacji do nauki uczniów, zaciekawienie naukami przyrodniczymi oraz zapoznanie uczniów z jednym z kierunków nauk przyrodniczych. W spotkaniu uczestniczyli uczniowie 10 klas z Szumskiej szkoły podstawowej, Pakieńskiej szkoły podstawowej im.Cz. Miłosza oraz uczniowie klas IIG i IIIG Gimnazjum Stanisława Moniuszki w Kowalczukach. Podczas spotkania studenci opowiedzieli o wydziale chemicznym Uniwersytetu Wileńskiego, na którym są szykowani chemicy i biochemicy. Uczniowie dowiedzieli się o kierunkach studiów, o katedrze oraz laboratorium. Na zakończenie spotkania studenci pokazali ciekawe doświadczenia. Ciekawe, bo chemia to nauka, którą nie da się zrozumieć, jeżeli nie spróbujesz tego zbadać.
Krystyna Sławińska
starsza nauczycielka chemii